A cikksorozat első és második részében sorra vettük az esküvő eseményeit egészen a vacsora megkezdéséig. Most megnézzük, mit és hogyan lehet dekorálni, hogy az esti programpontok is tökéletesen illeszkedjenek az esküvői dekoráció egyedi koncepciójába.
A vacsora
Először is, ha a szertartások előtt nem volt vendégfogadás (vagy más helyszínen került rá sor), a vacsora (és lagzi) helyszínére rendelhettek üdvözlőtáblát, emellett útbaigazító táblára is hasznos lehet, amennyiben a programok egy kicsit jobban szét vannak szórva. Ha nagy a násznép, és sok asztalra van szükség, hogy mindenkit le tudjatok ültetni, ültetési rendet is érdemes csináltatni. Ültetési rend készülhet egy szép fatáblán, amire felcsíptetitek az asztalok számát és az adott asztalnál ülők neveit, de láttunk már Harry Potter és rockfesztivál tematikájú ültetési rendet is!
Cilinderes tipp: Legjobb megoldás, ha az ültetési renden a vendégeket ábécé sorrendben tüntetitek fel, és a neveket rendelitek az asztalszámokhoz (nem pedig fordítva). Így biztosan mindenki könnyen megtalálja majd a nevét.
Főszerepben az asztali dekoráció
A vacsora helyszínén fektessetek nagy hangsúlyt a terítésre, hiszen ez az, ami minden vendégnek biztosan feltűnik majd. Az asztalokon – akár egyedileg készített – kártyákon érdemes feltüntetni az asztalszámot, illetve a vendégek számára készíthettek névre szóló ültetőkártyákat, így mindenki könnyedén megtalálja a helyét. Emellett szokás asztalonként legalább egy menükártyát is kirakni, hogy a násznép tudja, milyen ételekre és italokra számíthat az este folyamán.
A terítésnél első körben mindig a helyszínnel kell egyeztetnetek – tisztázzátok, ők milyen opciókkal tudnak szolgálni, illetve miként tudnátok egyedivé, saját stílusotokhoz minél inkább passzolóvá tenni a helyszín által biztosított felszereléseket. Ha úgy érzitek, a helyszín által biztosított eszközök nem illeszkednek elképzeléseitekhez (vagy a helyszín nem tud felszerelést biztosítani), nagy eséllyel bérelnetek kell majd ezeket. Bár ez esetleg többletköltséggel jár, legalább minden asztal pontosan úgy lesz feldíszítve és megterítve, ahogy ti azt elképzeltétek.
Szép megoldás, ha minden asztal közepére kerül egy-egy központi dísz, az ifjú pár elé pedig érdemes egy látványosabb díszt választani. Az asztaldíszek többnyire valamilyen virágkompozíciót foglalnak magukba, de persze ha nektek valami más nyeri el a tetszéseteket, akár ti magatok is elkészíthetitek a díszítést. Egyszer egy tengerparti tematikájú esküvőn egy-egy mini világítótorony állt az asztalok közepén, ami nagyon feldobta az összképet. Emellett az asztalokra kerülhetnek mécsesek (mécsestartóban) vagy gyertyák (gyertyatartóban), illetve bármilyen egyéb dekorelem. (Csak hogy a tengerparti tematikához visszatérjünk, az asztalra kerülhetnek kis kagylók vagy a tenger kékjét idéző üvegkavicsok.)
Mivel az esküvői dekoráció szempontjából (is) az ifjú pár asztala kiemelt figyelmet élvez, érdemes körültekintően dekorálni, hiszen így a vacsi alatt készült fotók is sokkal mutatósabbak lesznek. Népszerűek a különböző feliratok, pl. a fabetűkből kirakott „MR & MRS” felirat az asztalon vagy a keresztneveitek kezdőbetűi egy „&” jellel összekapcsolva. Ha a pár mögé kerül valami extra dísz, pl. paraván, rajta a színkompozícióba illeszkedő textíliával, azon is el lehet helyezni egy-egy feliratot (pl. Mr&Mrs, Sok boldogságot, Love). Az ifjú pár asztala még inkább kiemelt szerepet kap, ha a pár mögötti területet fényfüggönnyel dekoráljátok.
Világítás és fények
Fontos kérdés a világítás is. A plafonról lógó lámpák általános fénye nem tud olyan meghitt és különleges atmoszférát varázsolni, mint a már említett gyertyák és mécsesek, illetve a különféle égősorok. Itt ismét csak végtelen a lehetőségek tárháza – vásárolni és bérelni is szinte mindenféle égősort lehet. Az égősor lehet benti vagy olyan, amit kültérre is feltehettek, és meg sem kottyan neki egy könnyű nyári eső. Lehet egyszínű és színes, lehet mini LED-ekből álló és olyan is, amiken az égők gömbökben rejtőznek (és persze a gömbök is lehetnek egyszínűek és színpompásak, kicsik és nagyok és így tovább). Érdemes lehet körülnézni az egyedi LED-felisratok között is!
Cilinderes tipp: Ha DJ-tek lesz a Nagy Napon, egyeztessétek vele is, hogy pontosan milyen fényeket tud hozni.
Az esküvői dekoráció apróbb, de fontos részletei
A vacsora helyszínének alaphangulatában fontos szerepet játszanak a textíliák, így érdemes inspirálódni a különböző megoldásokkal kapcsolatban. Szeretnétek-e „székszoknyát” (vagy bármilyen más textíliát, például masnit) a székekre, illetve milyen terítőt szeretnétek látni az asztalokon? A terítőválasztást természetesen az asztalok nagysága, formája és elrendezése is befolyásolja, de szinte bármilyen stílus és kompozíció megvalósítható terítők, asztali futók és (textil)szalvéták segítségével.
Ha az összeillő színvilág és stílus, illetve az egyéni tematika mellett olyan dolgokat is szeretnétek belecsempészni az esküvői dekoráció koncepciójába, ami tényleg csak rólatok szól, ezt legegyszerűbben közös fotókkal és személyes üzenetekkel, fogadalmakkal, „aranyköpésekkel” tehetitek meg. Ezek sokféleképpen visszaköszönhetnek a dekorációban, például kinyomtathatjátok őket kis zászlócskákra. Ha van rá lehetőség, akár ki is vetíthetitek őket a falra, vagy egy parafatáblán helyezhetitek el őket. Ha szeretnétek interaktívvá tenni közös emlékeitek bemutatását, biztassátok arra a násznépet, hogy ők is írjanak személyes üzeneteket, jókívánságokat. Ezeket, ha parafatáblát használtok, akár azonnal fel is tűzhetik az erre kijelölt helyre.
Ha a lagzi folyamán fotózásra szeretnétek ösztönözni a vendégeket, elképzelhető, hogy egy Instax (vagy egyéb, azonnali képelőhívásra képes) gép vagy egy szelfi-box a nektek való megoldás. Természetesen, ha nem akarjátok plusz költségekbe verni magatokat, bátorítsátok telefonnal való szelfizésre vendégeiteket, a képeket pedig feltölthetik a lagzi Facebook-eseményéhez vagy elküldhetik egy előre megadott emailcímre. (Projektoros vetítés esetén akár váltakozhatnak is a képek, és a frissen készült fotókat is azonnal bemutathatjátok a nagyérdeműnek.) A fotózáshoz esetleg jól jöhet egy erre a célra kialakított fotófal.
Sokszor a vacsorahelyszínen kerül sor az ajándékozásra is. Ehhez praktikus megoldás, ha készültök egy pénzgyűjtő ládikával, ami gyakorlatilag bármilyen formát ölthet, épp ezért említjük meg a dekorációval kapcsolatban. Az egységes dekor érdekében érdemes átgondolni, milyen “ládika” passzolna leginkább a stílushoz/színvilághoz. Tengerparti lagzinál vicces megoldás egy “kalózláda”, míg a letisztult, naturális koncepcióba talán egy szép faládikó illeszkedik a leginkább.
Kellékek a vacsorához:
- üdvözlő tábla
- vendégirányító tábla
- ültetési rend
- ültetőkártyák
- asztalszámok
- menüsor kártya
- terítők, asztali futók
- szalvéták
- széknyoknyák és/vagy masnik
- gyertyák (és gyertyatartók) és/vagy mécsesek
- asztaldíszek
- főasztal mögötti díszek (paraván, drapéria, betűk, feliratok, fényfüggöny)
- égősorok
- saját fotóval díszített dekoráció (zászlócskák, képek stb.)
- Instax/selfie-box
- fotófal
- pénzgyűjtő doboz/láda/bőrönd
Érkezik a torta
Este 10-11 körül szokott érkezni az esküvői torta. Ez is egy olyan esemény, ahol lehetőségetek van egyedi koncepciótok megvillantására. Ez történhet a torta kialakításában (itt elsősorban a színvilágra gondolunk), illetve a tökéletes tortadísz kiválasztásával. Semmi gond azzal, ha a tűzijáték mellett egy klasszikus menyasszony-vőlegény figurapárra esik a választásotok, de ha egyedi elképzelésetek van, ne legyetek restek megkeresni azt a szolgáltatót, aki képes ezt megvalósítani. Egyszer egy állatos tematikájú esküvőn a tortadísz két cuki kacsacsőrű emlőst ábrázolt. Volt is nagy nevetés és sok hangos „Ó, de édi!” felkiáltás!
Kellékek a tortához:
- tűzijáték
- tortadísz
Indulhat a buli!
A vacsora és a buli színhelye az esetek többségében egyezik, így csupán a táncparkett kialakítására kell odafigyelnetek “pluszban”. Ezen belül is a legfontosabbak a fények. A nyitótáncot még különlegesebbé varázsolja a megfelelő világítás (és esetleg a füstgép), a bulit pedig még felhőtlenebbé teszik a „diszkófények”. A fényekről általában vagy a helyszín, vagy a DJ gondoskodik. Ha valamiért ez mégsem megoldható, ne búsuljatok: természetesen rengeteg szolgáltató foglalkozik fények bérbeadásával!
Ha terveztek gyertyafény-keringőt, semmiképpen se feledkezzetek meg a gyertyákról (és a gyertyákhoz alátétekről, nehogy rátok csepegjen a viasz). Időben szintén ide passzol, hogy amikor az ifjú pár elvonul átöltözni, ezt gyakran egy csillagszóró-alagúton áthaladva teszik meg. A csillagszórók varázslatos fényt és atmoszférát kölcsönöznek az eseménynek.
Cilinderes tipp: A csillagszórók legyenek minél hosszabbak, hogy ne égjenek le túl hamar (legalább 55 centi).
Kellékek a bulihoz:
- fények
- gyertyák (ha van gyertyafény-keringő)
- csillagszórók
A megfelelő tervezés
Ezzel nagyjából végére is értünk egy lakodalom hivatalos programpontjainak. Most biztos felmerült bennetek, hogy „Mindez szép és jó, de mennyi idő kell a megvalósításra?” Ha az ifjú pár legalább egyik tagja éppen nem egy profi dekoros, akkor bizony abszolút jogos ez a kérdés. Nos, az első lépés mindig a helyszín kiválasztása, így célszerű első körben velük egyeztetni. Mivel sok helyszín az esküvőszezonban „fullon” van, érdemes az esküvő előtt nagyjából egy évvel foglalni. Nézzetek szét alaposan a helyszínen, térképezzétek fel az adottságait és beszéljétek át, mi az, amit nyújtani tudnak nektek. Már ekkor érdemes rákérdezni a dekorációra (ők hogyan szokták berendezni a helyszínt, mivel dekorálnak, van-e saját boldogságkapujuk stb.). Persze azzal kapcsolatban is puhatolózhattok, hogy ti milyen kiegészítőket vihettek és hogy mennyire nyitottak a ti elképzeléseitekre.
Ha a helyszín megvan, az megkönnyíti a tematika és a koncepció megtervezését. Ekkor érdemes is elkezdeni az inspirálódást (Instagram, Pinterest, TikTok), majd az esküvő előtt minimum hat hónappal tervezzétek meg pontosan az elképzeléseiteket. Ha ehhez tartjátok magatokat, bőven lesz időtök beszerezni mindent, még ha a hozzávalókat külföldről kell is megrendelni.
Ha a koncepció megvan, kezdjétek el összeírni, mi mennyibe kerül. Gondoljátok át, hogy mivel jártok jobban: ha egyedileg készíttetitek el, ha bérlitek vagy ha saját kezűleg állítjátok elő az adott dekorációs elemet. (De arról ne feledkezzetek meg, hogy az utóbbi esetben a saját időtökből is valószínűleg sokat kell a dekorációs projektre áldozni, márpedig – mint jól tudjuk – az idő pénz!)
Az utolsó simítások
Ha összeállt a költségvetés, foglaljátok le a kibérelni tervezett dekorelemeket, illetve gyártassátok le az egyedileg készülő dolgokat. Utóbbi alól kivételnek számítanak azok, amelyek esetleg még változhatnak az esküvőig hátralevő hónapokban (pl. az ültetési rend vagy a vacsoramenü). Azonban ezek kivitelezésére is érdemes legalább három hónappal az esküvő előtt megtalálni a szolgáltatót, akivel egyeztetni tudjátok, hogy mikor lenne legideálisabb a végső verzió elkészítése.
Ha vannak olyan dolgok, amiket saját kezűleg készítetek el, ezeknek lássatok neki legkésőbb két hónappal az esküvő előtt, hogy ne az utolsó pillanatban kelljen kapkodnotok. Ideális esetben a kézzel készült dekorcuccok kb. két héttel az esküvő előtt elkészülnek, így mindent szépen bedobozolhattok előre, az esküvő előtt pedig csak felkapjátok az összekészített pakkot és irány a helyszín!
A tökéletes esküvői dekoráció megvalósításához válasszatok segítőket
Nagyon fontos, hogy ha nem dekoros intézi a dekorációt, akkor kérjetek fel egy-két családtagot vagy barátot, akik kézben tartják a díszítés menetét. Nekik mindenképpen át kell látniuk, mi honnan és mikor érkezik, illetve hogy mi hova kerül. Díszítéskor koordinálniuk kell a dolgokat: mit és hogyan díszít a helyszín, a templom, a házasságkötő terem; mikor hozzák a boldogságkaput, ki fogja felállítani és milyen kiegészítők kerülnek rá. Emellett összegyűjtik a szertartáshoz szükséges apróságokat (pl. kitűzők), amiket aztán kiosztanak, vagy átadnak a ceremóniamesternek, aki gondoskodik róla, hogy minden eljusson ahhoz a vendéghez, akihez kell.
Van még egy fontos feladat, amiről hajlamosak megfeledkezni a párok: a fotósnak (illetve a videósnak) előre érdemes felvázolni, hogy milyen stílusú lesz az esküvő, illetve hogy milyen elképzeléseitek vannak az esküvői dekoráció megörökítésével kapcsolatban. Ez nagy segítség a fotósnak, hiszen így jobban tud figyelni arra, hogy számotokra mik a legfontosabb dekorelemek (pl. egy saját kezűleg készített asztal- vagy tortadísz, amiről biztosan szeretnétek egy pár szuper képet az utókornak). Emellett fel tud készülni a buborékfújás, a sziromszórás, illetve a csillagszóró-alagút tökéletes megörökítésére is.
Végül, de nem utolsó sorban a dekoráció lebontását is át kell gondolni: a helyszín mikor ad otthont a következő esküvőnek, vagyis milyen gyorsan kell leszedni a díszítést? Segít-e a bontásban a helyszín? Mikor jönnek a bérelt dekorelemekért és felszerelésekért?
Reméljük, háromrészes blogcikkünk minden részletre kiterjedő inspirációt nyújtott, és nyugodt szívvel tudtok nekilátni az esküvői dekoráció megálmodásának és kivitelezésének. Mindenképpen töltsétek le a check-listát, amit személyre tudtok szabni (ki tudtok törölni sorokat és hozzá is tudtok adni további elemeket, ha szükséges), így biztosak lehettek benne, hogy semmi sem marad ki!
Sok boldogságot és jó szervezést kívánunk!
Ha pedig biztosak akartok lenni benne, hogy a Nagy Napon már semmivel se kelljen foglalkoznotok, és minden egyedi és megismételhetetlen pillanatot megélhessetek, ajánljuk a Cilinderes ceremóniamestereket. Kattints, és tudd meg, miben tudnak segítségetekre lenni a Cilinderesek!